Discography Details

Dok WALLACH
LIVE IN LISBON

Michael Thieke reeds
Daniel Erdmann tenor saxophone
Johannes Fink bass
Heinrich Köbberling drums

recorded live by Michael Thieke at Hot Clube de Portugal, Lisbon in may 2006

All music written by Charles Mingus, arrangements by Michael Thieke and Dok Wallach

Thanks to Luis Hilario at Hot Clube

Jazzwerkstatt 2009

www.jazzwerkstatt-berlin-brandenburg.de
1. Tijuana Moods Montage (12'18'')
2. Hobo Ho (7'06'')
3. Eclipse (4'00'')
4. Ah Um Montage (9'05'')
5. Pithecanthropus Erectus (9'04'')
6. Self-Portrait In Three Colors (3'54'')
7. Meditations on Integration (12'21'')




The CD was selected as BEST TRIBUTE ALBUM 2009 by ALL ABOUT JAZZ NEW YORK

Press

Die Stücke seiner großen Alben "Tijuana Moods", "Pithecanthropus Erectus" und "Ah Um" hat der Bassist Charles Mingus nicht nur sorgfältig arrangiert, sondern auch über weite Passagen komponiert. Während seiner auf einer Fülle von Livemitschnitten dokumentierten Europatournee von 1964 offenbarte er eine andere, wesentlich spontanere Seite voll Improvisationslust und Energie. Aber auch hier paarte er perfekt ausgearbeitete Teile mit jeden Abend neu entstehenden Passagen. An dieses Konzept knüpfen Michael Thieke (Altsaxofon, Altklarinette und Klarinette), Daniel Erdmann (Tenorsaxofon), Johannes Fink (Bass) und Heinrich Köbberling (Schlagzeug) an – allerdings mit einem völlig anderen Repertoire, denn sie greifen unter anderem auf Themen aus den anfangs genannten großen Alben zurück. Diese konzentrieren sie einerseits in minutiös arrangierte Passagen für ihre kleine Besetzung und entwickeln andererseits – ähnlich wie Mingus' Band 1964 – aus diesen Eckpunkten variationsreiche Improvisationen. Dabei geraten sie in die Nähe eines ausgereiften, konzentrierten Free Jazz, wobei der Begriff hier im amerikanischen Sinn als Ausweitung von Vokabular und Intonation zu verstehen ist und folglich nicht das Geringste mit der europäischen Zügellosigkeit zu tun hat. Brüchig und tastend wirken manche Abschnitte, andere fest und zupackend, und zwischendurch kommen auch weinerliche und humorvolle Momente ins Spiel. Diese Stimmungswechsel entsprechen der Vielfalt von Mingus' Musik. Insofern gelang den vier Berlinern eine Hommage, die das Innerste von Mingus' Arbeit aufgreift und dieses auf die eigene, kleine Besetzung anwendet.
Werner Stiefele, RONDO (D) 10/2009

Dok Wallach era Edward Pollock, lo psichiatra amico di Mingus che scrisse le note di copertina a 'The Black Saint And The Sinner Lady'. Michael Thieke ha chiamato cosi il quartetto che lo vede al fianco di un altro sassofonista, Daniel Erdmann, di Johannes Fink al contrabasso e Heinrich Köbberling alla batteria.. Senza destrutturare la musica, l'ensemble esalta la parte nevrotica della sensibilitá mingusiana. Ricostruendo una dolce-amare suite-patchwork (Tijuana Moods Montage), enfatizzando le zone d'ombra freudiane della partitura con dilatazioni free (Meditations on Integration), colorando le melodie di cianosi mittel-europee (Pithecanthropus Erectus).
Dionisio Capuano, BLOW UP (I) 12/2009

Wenn Musiker sich trauen Denkmäler zu bepinkeln, dann kann man auch getrost ein Tribute Album machen; damit meine ich natürlich weder Respektlosigkeit dem großen Ahnen gegenüber, noch die Aufwertung der eigener Bedeutungslosigkeit durch die Aura des bereits heilig gesprochenen Altvorderen. Michael Thieke spielt mit seinem Quartett diese muntere Mingus-Hommage live ein und schafft es dabei, auf diesen Grat zwischen Nichtanbiederung, Werkverständnis und hohem Eigensinn zu wandeln. Man erkennt die bekannten Kompositionen des verrückt-genialen Bandleaders, Komponisten und Bassisten Charles Mingus, freut sich darüber und nimmt den Mehrwert des kreativen Deutungswillens von Dok Wallach gerne zur Kenntnis, um sich über das Neue dann um so mehr freuen zu können. Kurz gesagt: äußerst gelungen, diese Melange aus Bekanntem und Neuem. Die Dok Wallach Band ist, und damit komme ich nochmals auf den Beginn der Rezension zurück, einfach zu gut, um diesen scheinbar in Stein gehauenen Stücken eine respektlose (ohne Kriecherei und falsche Demut), moderne Deutung zu verpassen. Dieses Unterfangen ist gelungen. Respekt, bei dieser Vorgabe! Uli Blobel und die Jazzwerkstatt befestigen da wohl einen neuen Fixstern am Jazzhimmel. Während anderswo Sonnen vom Himmel fallen...
Ernst Mitter, FREISTL (A) 02/2010

Dok Wallach makes it clear from the outset that it's the edgier Mingus the band is after. Taking the name from the psycho-analyst Mingus saw at Bellevue Hospital (Dr. Wallach) in Mingus' autobiography Beneath the Underdog, the pianoless quartet draws inescapable allusions to 1960's Charles Mingus Presents Charles Mingus, one of his strongest and, at the same time, most challenging records, even if none of the compositions here are from that album. The band features twin reeds rather than the Mingus quartet's reeds-and-trumpet frontline and Michael Thieke swaps out Eric Dolphy's then-unusual bass clarinet for the still-unusual alto clarinet. But it's not the instrumentation so much as the spirit of the music that draws the line back to one of Mingus' finest moments. While Live in Lisbon is their first release, the band has been playing from the songbook for more than a decade and thus have that rare familiarity that allows them to be at once loose and unified. That is heard most notably on two bold, extended medleys, "Tijuana Moods Montage" and "Ah Um Montage." The themes lifted from the respective landmark albums fall effortlessly (which, of course, likely means "with great effort") together, to the point that we can imagine we are listening along with the band, marveling together at how wonderful this music was and is.
Kurt Gottschalk, ALL ABOUT JAZZ (USA) 01/2010

Dok Wallach spielt ausschließlich Stücke von Charles Mingus. Das seit einem Jahrzehnt bestehende Quartett aus Berlin, benannt nach dem Psychiater der herausragenden Gestalt Mingus, überträgt alles in eine eigene, zeitgenössische Klangsprache. Die Arrangements von Altsaxofonist Michael Thieke sind eigenwillig und in jeder Beziehung gelungen. So wird zum Beispiel das Material einer ganzen Mingus-Platte („Tijuana Moods“) auf ein Dutzend Minuten komprimiert, die alles sagen. Ähnlich auch „Ah Um“ in einer neunminütigen Montage. So werden Mingus-Kompositionen aus allen Schaffensphasen durch den Fleischwolf neuer und frischer Arrangements gedreht. Das Quartett beindruckt durch geschlossenes Spiel und kollektives Denken. Allzu schön dürfen die mitunter mit aufmüpfigen Sounds unterlegten Melodien bei Thieke allerdings nicht werden. Da an mehreren Abenden hintereinander in der Live-Atmosphäre eines Lissaboner Clubs aufgenommen werden konnte, ergibt sich ein authentisches Bild.
Reiner Kobe, JAZZER7.MYBLOG.DE (D) 01/2010

Nope, Dok Wallach isn’t a person but a Berlin-based band: Michael Thieke on alto saxophone and clarinets, Daniel Erdmann on tenor, Johannes Fink on bass and Heinrich Kobberling on drums. This disc, recorded at Hot Clube de Portugal in Lisbon, has the quartet dedicating themselves to the music of Charles Mingus, a laudable thing to do. Even more laudable is that they take, as liner note writer Bert Noglik observes, the Steve Lacy principle of exploring the music of a master in a thoroughly personal and free manner. This is certainly no heritage project, and the band play fast and loose with montages from Tijuana Moods and Ah Um, and specific Mingus tunes like Self Portrait in Three Colors and Pithencanthropus Erectus. Having said that, the pull and push of a characteristic Mingus bass pulse can be heard throughout, and the the two saxophonists take on those Mingus principles of conversation and debate in simultaneous, interactive soloing. Erdmann has a particularly gruff and gritty tone and an equally rough improvisational style. Thieke is sometimes sweeter of tone on clarinet but no less adventurous in style, and when he wants to, he can build his alto up into a pretty shrieking monster. Kobberling has a less pushy style than Dannie Richmond, but he can still chatter that hi-hat when he wants to, while Fink is the solid fulcrum and pushing rhythm-driver. A strong set from a hard-working, intelligent and cohesive band. A reminder, too, of what a bottomless pit of potential there is in the music of Charles Mingus.
THEJAZZBREAKFAST 02/2010

Creating an individual identity within the oeuvre of another musician is always a challenge – especially if the subject is world famous. The Das Kapital trio and the Dok Wallach quartet – both featuring German tenor saxophonist Daniel Erdmann – evolve strategies to manage this transformative feat. Tellingly, the individual game plans are as different as the bands’ make up and the composers featured.
Despite its parodistic name, Das Kapital aims to revive the serious musical credential of German composer Hanns Eisler (18988-1962) with Ballads & Barricades. A committed Marxist and collaborator with playwright Bertolt Brecht, Eisler was exiled from the United States to East Germany in the late 1940s after being accused of being “the Karl Marx of music”. The composer, who had similar run-ins with the Nazis and the East German government, was a polymath. He’s definitely the only person nominated for two Oscars for his Hollywood film music, who also composed another country’s national anthem: East Germany’s Auferstanden aus Ruinen. A student of Arnold Schönberg, Eisler wrote pure music as well as agit-prop material, which Erdmann, who studied in the late 1990s at Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlin, must have realized.
Although as combative and opinioned as Eisler, American bassist Charles Mingus (1922-1979), the subject of Live in Lisbon, never wrote for Hollywood or anyone’s national anthem, though he was pretty good at agit-prop performances in his time. However the all-German, Berlin-based Dok Wallace band – named for the bassist’s psychologist confidant – eschews Mingus’ verbal forays to re-examine his longer compositions.
Instrumentation is much different on each CD as well. Erdmann’s associates Ballads & Barricades are Paris-based, Danish guitarist Hasse Poulsen, who has worked with clarinetist Louis Sclavis; and drummer Edward Perraud, another Parisian, who is a member of Hubbub and other bands. Besides Erdmann, Live in Lisbon also features multi-woodwind player Michael Thieke, whose associations range from Free Bop bands to outright experimental units. Drummer Heinrich Köbberling has worked with everyone from pianist Aki Takase to guitarist Ben Monder, while bassist Johannes Fink is in the bands Viergruppe Gschlössl and clarinetist Rolf Kühn’s Tri-o.
Dok Wallace has a tougher job since so many of Mingus’ compositions are common in the jazz repertoire. However the quartet overcomes familiarity by concentrating on some of the bassist’s lesser-known pieces, as well as grouping a few into a series of montages, rather like a medley of Mingus hits. Although there are times during the performance when it sounds like the Lisbon audience may feel it’s participating in a session of “name that tune”, the band’s sophisticated approach means that über-familiar lines such as “Haitian Fight Song”, “Tijuana Table Dance” or “Boogie Stop Shuffle” don’t overpower the other arrangements.
That’s in spite of the fact that nearly every piece from Mingus’ justly-famous 1959 session appear on “Ah Um Montage”. Yet with Erdmann emphasizing the foghorn-like qualities of his saxophone with smears and spetrofluctuation, while Thieke scatters timbres and bites his reed, the contrapuntal harmonies work. Sensitive and secure enough to provide the backdrop, the drummer merely scrapes taps and drags, while Fink bounces and walks.
More upfront is “Tijuana Moods Montage” with the four alternately concentrating and splitting apart the melodies with double-stopping bass lines, fluttering tongue vibrations and hand-patted drum pressure. At points Erdmann’s deep-throated squeals and roughed-up breaths are backed only by bass and drums; elsewhere while his output remains straight-lined, Thieke tongue slaps and reveals split tones, deconstructing the familiar riffs without losing their essence. Eventually the side-slipping obbligatos from the horns match up with pulls and picks from bassist Fink, so that other themes are interpolated into the mix.
On the other CD, Eisler’s work presents its own challenges. Unlike Mingus’ stylistic consistency – once he discovered his mature persona about 1956 – the German composer’s tunes skip all over the place from marches to schmaltz, to parodies and to anthems. Luckily – for the non-East German or music scholar – the melodies are unfamiliar enough to not evoke certain associations when performed. Only “Die Morosoldaten” performed by folksinger Pete Seeger as “Peat Bog Soldiers” may stir left-wing memories. However Das Kapital’s version undercuts the politics with press rolls and bass drum pops from Perraud, strangled banjo-like twangs from Poulsen and Erdmann’s false fingering encompassing snorts and split tones.
Putting aside that the bossa nova-like treatment of “An den Deutschen Mond” making it sound uncomfortably like the Guess Who’s “She Coming Home (Undone)”, the “Volga Boatman”-like pulses or faux jollity of some of the other tunes leave you wondering what was serious and what was burlesque when the pieces were originally composed. Still the Kapitalists also prove themselves capable of heart-felt balladic work on “Marie weine nicht”, using irregularly emphasized strumming from the guitarist, a backbeat from the drummer and the saxophonist’s self-contained, low-frequency air floats to add color and emphasis.
More pertinently, a trio of pieces outlines the band’s approach. Staccato, with clanking guitar lines and speedy drum beats, “Das Wonderland” evolves contrapuntally as Erdmann unveils tongue stops and irregular vibratos. When the piece accelerates to staccatissimo and agitato, the saxman bellows in forward motion while Poulsen responds with sharp snaps and delayed chiming. Cutting across Erdmann’s exaggerated vibrato, the guitarist eventually supports the reedman’s final altissimo slurs.
“Landschaft des Exils” – the performance of which undercuts its title – is a jolly waltz borne on rolling drum beats, ukulele-like guitar pings and a thick tenor saxophone line. Here, as Poulsen sprays curlicue licks and Perraud sounds a shuffle beat, Erdmann plays a connective obbligato. The there’s “Solidaritäslied”, where Perraud’s backbeat undulates from martial to dance rhythm and back again, and where many spectral colors are exposed in guitar-saxophone counterpoint. At one point Erdmann thickly and jocularly burlesques Perraud’s changing rhythms, then finally splinters the melody apart with altissimo squeals.
Successfully answering the question of how to reanimate musically familiar material in distinctive ways is the achievement of both Das Kapital and Dok Wallach. Plus each CD confirms aspects of Erdmann’s burgeoning talents. .
Ken Waxman, JAZZ WORD 01/2010



DOK WALLACH- DIESE GEBROCHENE SCHÖNHEIT

Wie kommt es eigentlich, dass die erste CD von Dok Wallach erst im Herbst 2009 erscheint? Das Quartett existiert doch schon seit zehn Jahren. Schaut man sich die Anzahl der Projekte an, die Michael Thieke parallel betreibt, versteht man die Verzögerung. " Ja, läuft gut, im Sinne von: zu tun haben", lacht der Berliner Saxophonist.
Kürzlich war das Quartett- Thieke (as, cl), Daniel Erdmann (ts), Johannes Fink (b), Heinrich Köbberling (dr)- nach Holland eingeladen, in einen Jazzclub, auf dessen Bühne die Grenzlinie zu Belgien markiert ist. Ein internationales Konzert, mit vier Musikern in zwei Staaten sozusagen. Es sind solche Doppeldeutigkeiten, die Dok Wallach zu einem höchst bemerkenswerten Quartett machen. So spielen die vier Berliner ausschließlich Kompositionen aus der Feder von Charles Mingus, aber die Arrangemants für zwei Holzbläser dampfen Mingus' Ensemble-Klänge gleichsam ins Kammermusikalische ein und geben die Klassiker aus dem vergangenen Jahrhundert mit dem Vokabular der eigenen, zeitgenössischen Klangsprache wieder. "Alles andere wäre ja auch utopisch, weil man natürlich an ein Original nie herankommt", meint Thieke, "im Sinne des Kopierens, da stehen doch ein paar Generationen und ein Erdteil dazwischen, das wäre illusorisch, das man da was machen könnte. Und es wäre auch nicht wünschenswert: Wer will schon eine Kopie hören? Darum geht's ja nicht beim Jazz, darum ging's aauch Mingus nicht, als er seine Musik geschrieben hat."
Mingus, einer der stärksten Charaktere unter den Komponisten im Jazz, faszinierte Thieke jedoch derart, dass er 1999 beschloss, sich dem Oeuvre des des Bassisten auf ganz praktische Weise durch das Spielen anzunähern, ähnlich, wie Steve Lacy sich in seinem School Days-Projekt dem Werk Thelonious Monks näherte. Thieke war sechs Jahre zuvor nach Berlin gekommen und konnte mit Dok Wallach ein Quartett mit Freunden und Kollegen zusammenstellen, das heute, ein Jahrzehnt danach, als regelrechte All-Star-Band beschrieben werden muss. Bandleader Thieke war 1999 zusätzlich Gründungsmitglied des Trios Nickendes Perlgras mit Drummer Eric Schaefer und Trompeter Michael Anderson, das den Kontakt zu Strukturen zeitgenössischer Komposition suchte. Mit seinem Kollegen Kai Fagaschinski im Klarinetten-Duo The International Nothing wurde Thieke zu den Donaueschinger Musiktagen eingeladen; um Gäste erweitert; tritt das Neue -Musik-Ensemble inzwischen in der ganzen Welt auf, bei Festivals wie "Konfrontationen" (Nickelsdorf 2008), "Experimental Intermedia" (New York 2009) und Maerzmusik (Berlin 2009). Das Septett Unununium bewegt sich etwas handfester zwischen Jazz und Noise, Postrock und Psychedelia, ohne sich festzulegen. "Das ist auch noch so eins meiner Jazzprojekte", präzisiert Thieke. Gerade seien neue Aufnahmen gemacht worden, die im kommenden Jahr bei Jazzwerkstatt erscheinen sollen.
Die erwähnten Besetzungen sind nur ein Ausschnitt aus der Fülle von Thiekes Projekten. Seine Bandbreite von Jazz bis zur freien Improvisation und wiederum verwandten Kompositionsstrukturen ist wohl inspiriert von Lajos Dudas, bei dem er an der Neusser Musikschule Klarinettenunterricht und wohl auch den Blick über den Tellerrand bekam. Erst spät wechselte Thieke zum Saxophon und in eine Bigband, und die umfangreiche Plattensammlung seines Sitznachbarn wurde im Anschluss an Proben und Auftritte "immer bis tief in die Nacht" zum El Dorado. Zum Studium kam Thieke nach Berlin, das nach wie vor seine Basis ist, auch wenn in Rom ein zweiter Lebensmittelpunkt liegt, allerdings mit weniger festen Projekten: "Obwohl wir da alle schon lange zusammenarbeiten. Vielleicht liegt das an der anders gearteten Szene."
Dok Wallach ist eines der langlebigsten Projekte von Michael Thieke. Das liegt wohl im Programm begründet; das Werk eines Komponisten wie Mingus erschließt sich nicht von jetzt auf gleich. Zumal Thieke gründlich vorgeht. Schon der Opener "Tijuana Moods Montage" komprimiert das Material einer ganzen Langspielplatte auf zwölf Minuten, später folgt die "Ah Um Montage" mit nur neuen Minuten. Aber es geht ja auch nicht darum, alle Melodien und Motive aus den bekannten Mingus-Aufnahmen nach den Regeln des Kontrapunktes zu bearbeiten. "Dieses relativ kollektive Spielen und auch dieser Kontrast zwischen den eigentlich sehr schönen Melodien, die aber immer mit etwas unterlegt werden- sei es mit einer Gegenmelodie oder einer Spielhaltung, die das so ein bisschen bricht-, das finde ich bei Mingus faszinierend: Eben diese gebrochene Schönheit", umkreist Thieke den Ankerpunkt seiner Auseinandersetzung mit dem grossen Vorbild. Allzu große Nähe zu Idolen findet der Holzbläser gefährlich, mit ein Grund, weshalb er sich die Altklarinette als zweites Instrument gewählt hat. Ursprünglich hatte e Baritonsaxophon gespielt, doch das Interesse an dieser Klangfarbe schwand. Die Begeisterung für tiefe Tonregionen blieb bestehen:"Aber Bassklarinette...Da wäre für mich die Dolphy-Falle ziemlich schnell zugeschnappt. Genauso beim Sopransax, da wäre ich nie über Steve Lacy hinausgekommen. Bei diesen Instrumenten habe ich so klare Klangbilder vor Augen." Die Altklarinette mit ihrer Klangfarbe bot die Möglichkeiten zur eigenen Entfaltung- und sie hat das richtige Register: "Ich bin eigentlich ein Fan der alten Tenoristen, Coleman Hawkins, Lester Young und so. Ich habe lange daran gearbeitet, die Sachen rauszuhören und zu übertragen. Und eine Klarinette zu haben auf der das geht, das hat mich gereizt."
Wieder so ein Spiel über die Bande, das wohl auch Mingus selbst gut gefallen hätte. Nicht nur, das er Aspekte seines Charakters als drei unterschiedliche Persönlichkeiten zu erklären versuchte, in die Kapitel seiner Autobiographie streute. Er flocht auch immer wieder fiktive Unterhaltungen mit seinem Psychiater, "Doc Wallach", ein. Der Verdacht drängt sich auf, dass Dok Wallach im Grunde der vierte, im Quartett reinkarnierte Mingus ist. "Do you understand that poem, Doctor Wallach?" "Well, Charles, it certainly is a very personal kind of expression."
Tobias Richtsteig, JAZZTHETIK (D) 11/2009

La musica di Mingus (come quella di Ellington, Parker, Miles, Ornette...) è diventata ormai un classico della cultura e della storia afroamericana. E' quindi naturale che, alla maniera in cui Beethoven o Bach o Chopin sono un banco di prova imprescindibile per un concertista che si rispetti, così le opere dei musicisti citati rappresentano un'attrazione (a volte fatale) per il mondo dell'improvvisazione. Dok Wallach è un quartetto di musicisti tedeschi dai differenti background e ciascuno titolare di propri progetti, che alla fine degli anni novanta si riunisce a Berlino con l'intenzione di dedicarsi completamente alla musica di Charlie Mingus. Live in Lisbon, è la più recente testimonianza discografica del quartetto e pur non possedendo l'humor di Monk's Casino di von Schlippenbach o il rigore dei lavori di Lacy sempre sul genio di Rocky Mount, o la visionarietà di Electric Ascension di Rova sul capolavoro di Coltrane, è comunque un buon disco. "Tijuana Moods Montage" e "Ah Um Montage" condensano in circa dieci minuti i rispettivi album, in un processo che si tiene alla larga da una semplice operazione di collage ma cerca piuttosto di ricreare lo spirito delle registrazioni originali attraverso macchie impressionistiche, invenzioni ritmiche, sovrapposizioni armoniche raccordate da snodi melodici che richiamano le composizioni originali. Gli altri brani vedono i quattro utilizzare la scrittura ricca, fantasiosa, stimolante di Mingus per lanciarsi in scorribande sonore più libere nelle quali i due fiati diventano protagonisti, nel tentativo spesso riuscito, di alternare momenti di caos organizzato e dolci melodie al vetriolo tanto cari al bassista di Nogales.
Vincenzo Roggero, ALL ABOUT JAZZ ITALY (I) 01/2010

CONCERT REVIEWS

....Of the two Mingus tributes—by Ulrich Gumpert's Workshop Band and another German collective known as Dok Wallach—the latter, at the smaller upstairs Oval Room space at Babylon Kino won out for its raw energy, originality and interplay. Playing material found on their recently released Live in Lisbon (Jazzwerkstatt), the quartet's nominal leader, Michael Thieke, showcased his reed mastery on "Tijuana Moods Montage" (alto), "Self Portrait in Three Colors" (clarinet), to "Hobo Ho" and "Meditations on Integration" (alto clarinet). Joined by tenorman Daniel Erdmann, bassist John Fink and drummer Köbberling Heinrich, Thieke and company brought more a contemporary energy to the music of Mingus. Heinrich's drumming fused Mingus' Dannie Richmond with the likes of Jim Black, Kenny Wollesen and Joey Baron, and spurred on memorable group improvisations. The theme to "Self Portrait" was supported by a Phillip Glass- esque repetitive arco bass line as if adding a lost chapter of heretofore previously lost, novel even though un-Mingus like, bridge before again returning to the theme. This in a nutshell explained why their tribute to Mingus came off so successfully: while being true to the spirit of the music's composer, Dok Wallach was as true to their own take on Mingus' music, adding to the tradition versus regurgitating it. Certainly a candidate for "Best Tribute Release of the Year".
Laurence Donohue-Greene, ALL ABOUT JAZZ (USA) 11/2009

...Using unusual quartet voicing that united tenor saxophone (Daniel Erdmann), alto saxophone, clarinet and alto clarinet (Michael Thieke), bass (Johannes Fink) and drums (Heinrich Köbberling), the band Dok Wallach, set up in the Kino lobby the next night, with its distinct version of Mingus material that had been composed earlier or later than the tunes tackled by the Workshop Band. Running one piece into another almost without pause – a strategy also used with varying success at other points by Monk’s Casino and Silke Eberhard/Aki Takase’s Ornette Coleman Anthology duo – the four managed to suggest Mingus’ links not only to advanced mainstream jazz, but to the R&B and Latin traditions that nurtured it. Done this way, the tunes also pinpointed how the bassist’s advanced voicing foreshadowed Free Jazz, which would continue to draw on Mingus’ musical evolution. Tunes such as “Hobo Ho” and “Weird Nightmare” benefited from Erdmann’s heavily breathed tongue stops and honks on the one hand, and Thieke’s running changes with dissonant and atonal cries on alto clarinet on the other. Some of the most interesting counterpoint appeared when Thieke and Fink adopted a contrapuntal Eric Dolphy vs Mingus dialogue with the other two laying out. Spicatto, Fink whipped tautly pinched strings with his bow, as the alto clarinetist blew undifferentiated air, warbled and tongue-stopped. Later Köbberling would clobber his snares and toms to match sustaining timbres from Fink’s strings, while Erdmann moved to strident bird calls and resounding tongue-slaps to maintain the proper solemnity when duetting with Thieke. Throughout the set there were examples of intuitive call-and-response patterns developed into thematic reed interface, as well as sharp rubato passages that bounced among the four as melodies and improvisations were conflated into generic unity.
Ken Waxman, JAZZWORD 11/2009